ORA-600/ORA-7445 Troubleshooter

忘れもしない

昼間 Oracle Database Online Documentation 11g Release 2 (11.2) にあるドキュメントのうち 94のドキュメントが一斉にリビジョンアップしたので何が起きたのかと思いましたが、夜になってみて合点がいきました。
ドキュメントにリリース 11.2.0.2 の記述が増えています。

Oracle Database 11g Release 2 (11.2.0.2) ? 11.2.0.2.0 Patch Set ? - wmo6hash::blog

このときのこと


Oracle® Database Error Messages
11g Release 2 (11.2)
Part Number E17766-01
2 ORA-00000 to ORA-00851


ORA-00600: internal error code, arguments: [string], [string], string], [string], [string], [string], [string], [string], [string], [string], [string], [string]
 
Cause: This is the generic internal error number for Oracle program exceptions. It indicates that a process has encountered a low-level, unexpected condition. The first argument is the internal message number. This argument and the database version number are critical in identifying the root cause and the potential impact to your system.
 
Action: Visit My Oracle Support to access the ORA-00600 Lookup tool (reference Note 600.1) for more information regarding the specific ORA-00600 error encountered. An Incident has been created for this error in the Automatic Diagnostic Repository (ADR). When logging a service request, use the Incident Packaging Service (IPS) from the Support Workbench or the ADR Command Interpreter (ADRCI) to automatically package the relevant trace information (reference My Oracle Support Note 411.1). The following information should also be gathered to help determine the root cause:

- changes leading up to the error

- events or unusual circumstances leading up to the error

- operations attempted prior to the error

- conditions of the operating system and databases at the time of the error Note: The cause of this message may manifest itself as different errors at different times. Be aware of the history of errors that occurred before this internal error.

http://download.oracle.com/docs/cd/E11882_01/server.112/e17766/e0.htm#sthref395

そして

Oracle® Database Error Messages
11g Release 2 (11.2)
Part Number E17766-01
6 ORA-04930 to ORA-07499


ORA-07445: exception encountered: core dump [string] [string] [string] [string] [string] [string]
 
Cause: An operating system exception occurred which should result in the creation of a core file. This is an internal error.
 
Action: Visit My Oracle Support to access the ORA-07445 Lookup tool (reference Note 7445.1) for more information regarding the specific ORA-07445 error encountered. An Incident has been created for this error in the Automatic Diagnostic Repository (ADR). When logging a service request, use the Incident Packaging Service (IPS) from the Support Workbench or the ADR Command Interpreter (ADRCI) to automatically package the relevant trace information (reference My Oracle Support Note 411.1). The following information should also be gathered to help determine the root cause:

- changes leading up to the error

- events or unusual circumstances leading up to the error

- operations attempted prior to the error

- conditions of the operating system and databases at the time of the error Note: The cause of this message may manifest itself as different errors at different times. Be aware of the history of errors that occurred before this internal error.

http://download.oracle.com/docs/cd/E11882_01/server.112/e17766/e4100.htm#sthref2455


ORA-00600 と ORA-07445 の各メッセージから考えられる原因と処置の方法が変わりました。


さらに Oracle Enterprise Manager Oracle OpenWorld 2010 Content - Database ManagementReduce Problem Resolution Time with Oracle Database 11g Diagnostic Framework 19ページより

How does the DBA find out an incident occurred?

  • Each incident entry in the alert log contains
    guidance text (from 11.2.0.2)
    • “Use ADRCI or Support Workbench to package the incident.
      See Note 411.1 at My Oracle Support for error and packaging details.”
http://www.oracle.com/technetwork/oem/db-mgmt/s317282-diagnostic-framework-183601.pdf


いずれも Oracle Database がリリース11.2.0.2.0になって、インシデント・パッケージングと My Oracle Support を使いましょうというメッセージを発していると言ってもいいのかもしれません。


しかし、マニュアルをもう一度よく見てください
インシデント・パッケージングと My Oracle Support の活用は処置の方法の一部でしかありません。
内部エラーに限らず、トラブルシューティングに必要なことは、状況を把握して、できる限りのことをする準備をして、みんなで協力して対処をすることに変わりはないと思います。


ただ、みんなで協力するためにも、インシデント・パッケージングと My Oracle Support の活用はできたほうがいいと思います。

たとえば、Top 2 things about Oracle Database - askTom Live Session - wmo6hash::blog にある印象深い話として、 Thomas Kyte さんから Oracle Database 障害診断インフラストラクチャ(Oracle Database Fault Diagnosability Infrastructure)を担う自動診断リポジトリ(Automatic Diagnostic Repository 、 略称 ADR)は『一歩先に進むことができます』とおっしゃっていました。
すぐにインシデント・パッケージが作れるようになっておくと”一歩先に進むことができ”るお墨付きがマニュアルにも明記されたと捉えていいと思います。
また、My Oracle Supportを利用する必要性をうまく説明できていないという話を耳にしたことがありますが、これからは『マニュアルにも明記されています』と説明に加えることができますよね。